Kierunek
Mechanika
i budowa maszyn

Typ studiów: studia I stopnia
Język: angielski polski
Czas trwania: 4-letnie - 8 semestrów (7 semestrów nauki + 1 semestr praktyk)
Forma: Studia stacjonarne
Tytuł: inżynier
Terminy rekrutacji: 15.05.2023 r. do 18.07.2023 r.

Rekrutacja trwa od 15.05.2023 r. - 18.07.2023 r.
Spełnienie wymogów rekrutacyjnych jest równoznaczne z przyjęciem na studia.
Komisja rekrutacyjna PM bierze w procesie rekrutacji pod uwagę wyniki z następujących przedmiotów:
- język polski,
- matematyka,
- język obcy nowożytny na poziomie podstawowym.
Dodatkowe punkty przyznawane są za maturę na poziomie rozszerzonym z przedmiotów takich jak:
chemia, fizyka, geografia, informatyka, matematyka.
Warto wiedzieć, że jeśli jesteś kandydatem ze szkoły objętej patronatem Politechniki Morskiej w Szczecinie uzyskujesz dodatkowe 50% punktów.
Jeśli macie pytania dotyczące rekrutacji - napiszcie do nas na czacie (dostępnym w okresie rekrutacyjnym).
Specjalność
WSZYSTKIE wymienione specjalności pozwalają po studiach kontynuować karierę na lądzie (tytuł inżyniera) oraz morzu (dyplom oficera):
Specjalności dające możliwość pracy na MORZU i LĄDZIE:
- eksploatacja siłowni okrętowych (ESO)
- diagnostyka i remonty maszyn i urządzeń okrętowych (DiRMiUO)
- eksploatacja siłowni okrętowych i jachtów motorowych (ESOiJM)
Specjalności dające możliwość pracy na LĄDZIE:
- technika chłodnicza i klimatyzacyjna (TCHi K)
- technologia i technika recyklingu (TiTR)
- diagnostyka i remonty siłowni wiatrowych (DiRSW)
Specjalność obierana jest na 2 semestrze, obowiązuje od 3 semestru
Opis
Studenci na kierunku mechanika i budowa maszyn Politechniki Morskiej w Szczecinie poznają kwestie umożliwiające bieżącą obsługę, zarządzanie oraz diagnozowanie urządzeń typowych dla siłowni okrętowej. Daje to absolwentom możliwość wyboru miejsca pracy począwszy od typowej ścieżki kariery w charakterze członka kadry oficerskiej statku, poprzez pracę w firmach naprawczo-serwisowych, na założeniu własnej działalności gospodarczej kończąc.
W trakcie studiów studenci nabywają kwalifikacji w zakresie obsługiwania siłowni okrętowych. Kwalifikacje te, po uzupełnieniu wymaganej praktyki na morzu zostają potwierdzone dyplomem oficera mechanika wachtowego wydanym przez odpowiedni organ administracji morskiej, pozwalając na pracę w składzie członków załóg obiektów pływających jako oficer mechanik okrętowy.
Podczas studiów przekazywana jest studentom wiedza z zakresu organizowania, zarządzania i wykonywania remontów urządzeń energetycznych, instalacji przemysłowych, instalacji chłodniczych oraz instalacji recyclingowych. Studenci uczeni są zasad pracy w zespole, zasad funkcjonowania służb technicznych, towarzystw klasyfikacyjnych, służb dozoru technicznego armatorów, organów dozoru technicznego.
Studenci poznają także jak koordynować prace związane z przebiegiem procesu eksploatacji urządzeń oraz nabywają umiejętności z zakresu prac wspomagających projektowanie prostych zadań inżynierskich, dobór materiałów inżynierskich stosowanych jako elementy maszyn oraz nadzór nad ich eksploatacją w stoczniach oraz zakładach produkcyjnych i remontowych.
👉 Więcej o naszym Wydziale Mechanicznym PM >> filmy i zdjęcia
👉 Program studiów na kierunku mechanika i budowa maszyn
Argumenty
Niezależnie od rozwoju autonomicznych jednostek transportowych, automatyzacji urządzeń energetycznych, czy też wdrażania technik komputerowych z zakresu sztucznej inteligencji nie zniknie potrzeba utrzymywania stanu technicznego tych urządzeń na właściwym poziomie. Mówiąc w skrócie ktoś będzie musiał umieć te urządzenia diagnozować i naprawiać.
Zdobyte podczas studiów kwalifikacje można wykorzystywać w różnych obszarach gospodarki, od szeroko rozumianej gospodarki morskiej, poprzez energetykę, przemysł wydobywczy, itp. zatem wraz z rozwojem zainteresowań, zmianami koniunktury oraz na skutek wpływu czynników zewnętrznych istnieje możliwość zmiany miejsca pracy, zapewniając wykorzystanie w dalszym ciągu wiedzy zdobytej podczas studiów.
Program kształcenia zapewnia realizację szkolenia na poziomie operacyjnym – pozwalając po ukończeniu studiów i uzupełnieniu praktyki na uzyskanie kwalifikacji oficerskich w Dziale Maszynowym. Program ten zapewnia również realizację szkolenia na poziomie zarządzania – pozwalając po dalszym uzupełnieniu praktyki i zdaniu egzaminu kwalifikacyjnego na uzyskanie dyplomu drugiego oficera mechanika okrętowego. Dzieje się tak bez konieczności uczęszczania na półroczny kurs kwalifikacyjny stanowiący dla osób pracujących pewne wyzwanie finansowo-logistyczne.
Praca
Absolwenci PM uzyskując kwalifikacje pierwszego stopnia, otrzymują tytuł zawodowy inżyniera oraz uprawnienia do uzyskania dyplomu mechanika okrętowego na poziomie operacyjnym, na podstawie odrębnych przepisów, natomiast po studiach drugiego stopnia otrzymują tytuł zawodowy magistra inżyniera i są przygotowani do kontynuacji edukacji na studiach trzeciego stopnia.
Losy dotychczasowych absolwentów wykazują, że potrafią oni dobrze funkcjonować nie tylko w obszarach specyficznych dla gospodarki morskiej, ale również w energetyce, przemyśle wydobywczym, czy też przemyśle przetwórczo-chemicznym, wszędzie tam, gdzie potrzebne są wiedza i umiejętności z zakresu eksploatacji, diagnostyki i napraw urządzeń mechanicznych.
Program studiów
Kierunek: mechanika i budowa maszyn
Specjalności dające możliwość pracy na MORZU i LĄDZIE:
- eksploatacja siłowni okrętowych (ESO)
- diagnostyka i remonty maszyn i urządzeń okrętowych (DiRMiUO)
- eksploatacja siłowni okrętowych i jachtów motorowych (ESOiJM)
Specjalności dające możliwość pracy na LĄDZIE:
- technika chłodnicza i klimatyzacyjna (TCHi K)
- technologia i technika recyklingu (TiTR)
- diagnostyka i remonty siłowni wiatrowych (DiRSW)
Absolwent specjalności eksploatacja siłowni okrętowych po uzyskaniu dyplomu oficera mechanika wachtowego może pracować jako oficer mechanik na statkach lub być zatrudniony w stoczniach remontowych oraz w działach utrzymania ruchu takich przedsiębiorstw jak: elektrociepłownie, papiernie, huty, porty, oczyszczalnie ścieków, przepompownie. Może pracować w służbach nadzoru technicznego armatorów, w służbach towarzystw klasyfikacyjnych i służbach dozoru technicznego zakładów przemysłowych, w serwisach technicznych firm przemysłu maszynowego, w administracji morskiej, w jednostkach projektowych, konstrukcyjnych i technologicznych związanych z przemysłem okrętowym i maszynowym, w firmach konsultacyjnych i doradztwa przemysłu maszynowego.
Absolwent specjalności diagnostyka i remonty maszyn i urządzeń okrętowych po uzyskaniu dyplomu oficera mechanika wachtowego może pracować na statkach lub być zatrudniony w charakterze rzeczoznawcy i inspektora towarzystwa klasyfikacyjnego, jako specjalista w stoczniach i zakładach remontowych zarówno przemysłu okrętowego, jak i w energetyce przemysłowej, w przedsiębiorstwach magazynowania, przeładunku, transportu i przesyłu nośników energii, np. w terminalach LNG oraz w zakładach związanych z szeroko rozumianą ochroną środowiska, na przykład w oczyszczalniach ścieków i przepompowniach czynników technologicznych.
Absolwent specjalności diagnostyka i remonty siłowni wiatrowych posiada umiejętności niezbędne do zrozumienia zagadnień z zakresu budowy, wytwarzania i eksploatacji maszyn. Może być zatrudniony w zakładach wytwarzania, przesyłu i dystrybucji energii oraz w przedsiębiorstwach energetyki odnawialnej, nadzoru eksploatacji siłowni wiatrowych morskich i lądowych, w zakładach produkujących urządzenia elektryczne, w elektrowniach i elektrociepłowniach, w firmach produkujących konstrukcje wsporcze, osprzęt, urządzenia i układy izolacyjne.
Absolwent specjalności eksploatacja okrętowych urządzeń napędowych i elektroenergetycznych po uzyskaniu dyplomu oficera mechanika wachtowego może być zatrudniony jako oficer mechanik na statku, w służbach dozoru technicznego armatorów, towarzystw klasyfikacyjnych i przedsiębiorstw przemysłu energetycznego.
Absolwent specjalności eksploatacja siłowni okrętowych i jachtów motorowych po uzyskaniu dyplomu jest przygotowany do nadzorowania i eksploatacji maszyn i urządzeń technicznych oraz bezpiecznej pracy na statkach lub jachtach motorowych w charakterze oficera mechanika. Może być zatrudniony w stoczniach produkcyjnych i remontowych, w służbach nadzoru technicznego, administracji morskiej, w firmach serwisowych, projektowych i technologicznych, związanych z budową, wyposażeniem i eksploatacją statków i jachtów oraz w zakładach przemysłu maszynowego.
Absolwent specjalności technika chłodnicza i klimatyzacyjna będzie dysponował wiedzą w zakresie chłodnictwa, klimatyzacji, kogeneracji, nowoczesnych technik pomiarowych i systemów automatyki pomiarowej, wymiany ciepła, ochrony środowiska, transportu morskiego gazów skroplonych, budowy i eksploatacji instalacji niskotemperaturowych, procesów technologicznych w instalacjach gazów skroplonych. Absolwent będzie przygotowany do działalności w sferze: projektowania, zastosowania i eksploatacji chłodniczych, klimatyzacyjnych, wentylacyjnych systemów technicznych oraz obsługi technologicznej.
Absolwent specjalności technologia i technika recyklingu będzie dysponował wiedzą dotyczącą technicznych aspektów procesów związanych z recyklingiem urządzeń technicznych wycofywanych z eksploatacji, konstrukcji budowlanych, energetycznych, przemysłowych instalacji chemicznych i petrochemicznych itp. Przygotowany będzie do pracy w specjalistycznych przedsiębiorstwach recyklingowych oraz posiada niezbędne umiejętności w zakresie organizacji i nadzoru procesów recyklingu: przetwarzania, utylizacji, odzysku, regeneracji.
Kandydaci na studia składają w wyznaczonym terminie:
(pliki do pobrania poniżej)- Podanie o przyjęcie na studia.
- Ankietę osobową lub podpisany wydruk formularza z rejestracji online.
- Świadectwo dojrzałości * (w trakcie rejestracji należy wysłać skan, poświadczenie przez Uczelnię następuje przy osobistym dostarczeniu papierowej wersji dokumentów lub - w przypadku wysłania dokumentów pocztą bądź kurierem - po przyjęciu na studia).
- Zobowiązanie mundurowe
- Wykonane na własny koszt morskie świadectwo zdrowia zgodne z Konwencją STCW 1978 i MLC 2006 lub zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do podjęcia studiów na kierunku (preferowane jest morskie świadectwo zdrowia ze względu na odbywanie praktyki morskiej na I roku studiów - jeżeli brak morskiego świadectwa, zobacz - zakładka Badania).
- Dwie fotografie o wymiarach 3,5cm x 4,5cm. Fotografie powinny być jednakowe, aktualne, wyraźne, przedstawiające osobę od wierzchołka głowy do górnej części barków, bez nakrycia głowy, bez okularów z ciemnymi szkłami, głowa w lewym półprofilu z widocznym całym lewym uchem, równomiernie oświetlona twarz oraz w formie elektronicznej jako załącznik podczas rejestracji na stronie internetowej Uczelni w zakładce Rekrutacja >> Rejestracja online. Jeżeli wystąpi problem z dodaniem zdjęcia, zamieści je komisja rekrutacyjna po dostarczeniu papierowej wersji wszystkich dokumentów.
- Potwierdzenie wniesienia opłaty rekrutacyjnej w wysokości 85 zł (zobacz - zakładka Opłaty).
- Klauzula informacyjna RODO.
- Dowód osobisty do wglądu (przy osobistym dostarczeniu papierowej wersji dokumentów lub w przypadku wysłania dokumentów pocztą/kurierem - po przyjęciu na studia).
- (Opcjonalnie) Dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe na poziomie technika (w trakcie rejestracji należy wysłać skan, poświadczenie przez Uczelnię następuje przy osobistym dostarczeniu papierowej wersji dokumentów lub - w przypadku wysłania kserokopii dokumentów pocztą bądź kurierem - po przyjęciu kandydata na studia).
- (Opcjonalnie) Anonimowa ankieta dla kandydatów na studia na Politechnice Morskiej w Szczecinie (do celów statystycznych).

Kandydaci dokonują rejestracji poprzez stronę internetową Uczelni w zakładce Rekrutacja >> Rejestracja online
Uwaga! należy dostarczyć dokumenty również w wersji papierowej, rekrutacja elektroniczna nie zwalnia z tego obowiązku!
Papierowe wersje dokumentów muszą dotrzeć na Politechnikę Morską w Szczecinie najpóźniej do końca terminu rekrutacji. W przypadku wysyłania dokumentów pocztą lub kurierem, liczy się data nadania przesyłki.Kandydaci mogą dostarczyć dokumenty rekrutacyjne:
- umieszczając dokumenty w skrzynce w budynku przy ul. Wały Chrobrego 1-2 lub
- za pośrednictwem operatora pocztowego lub
- za pośrednictwem firmy kurierskiej
Politechnika Morska w Szczecinie
REKRUTACJA
ul. Wały Chrobrego 1-2
70-500 Szczecin
Pliki do pobrania
Ankieta osobowa | ![]() |
Podanie | ![]() |
Ankieta kandydata | ![]() |
Informacja RODO | ![]() |
Zobowiązanie mundurowe | ![]() |
Zgoda rodziców nieletnich studentów. | ![]() |
Opłata rekrutacyjna: 85 zł
wpłaty można dokonać w kasie Uczelni lub na konto Akademii Morskiej w Szczecinie:Bank Pekao S.A. 91 1240 3927 1111 0011 0575 2658
IBAN PL 91 1240 3927 1111 0011 0575 2658
SWIFT: PKOPPLPW
Opłata za naukę w języku polskim
- obywatele polscy – 0 zł
- cudzoziemcy spoza Unii Europejskiej na zasadach odpłatności - 9 500 zł/rok
- cudzoziemcy wymienieni w art. 324 ust. 2 Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Unia Europejska, Karta Polaka, Karta Stałego Pobytu, decyzja Konsula RP o polskim pochodzeniu, uchodźcy, Karta Pobytu Czasowego – łączenie rodzin, posiadacze certyfikatu PKPZJPjO na poziomie min. C1, małżonek, dziecko lub rodzic obywatela RP mieszkający w Polsce) - 0 zł
- obywatele polscy – 3000 zł / rok
- cudzoziemcy wymienieni w art. 324 ust. 2 Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Unia Europejska, Karta Polaka, Karta Stałego Pobytu, decyzja Konsula RP o polskim pochodzeniu, uchodźcy, Karta Pobytu Czasowego – łączenie rodzin, posiadacze certyfikatu PKPZJPjO na poziomie min. C1, małżonek, dziecko lub rodzic obywatela RP mieszkający w Polsce) – 3000 zł / rok
- cudzoziemcy spoza Unii Europejskiej na zasadach odpłatności – 13 900 zł/rok
Politechnika Morska w Szczecinie
Wydział Mechaniczny
Ul. Willowa 2 ( budynek nr 2 – po prawej stronie od bramy wjazdowej na terenie PM)71-650 Szczecin
Wydziałowa Komisja Rekrutacyjna dostępna w pokoju 102,103
email: dm@pm.szczecin.pl
dziekanat:
91 48 09 512,
91 48 09 513 ,
91 48 09 594
Rekrutację na studia przeprowadza Wydziałowa Komisja Rekrutacyjna
Kandydaci mogą sprawdzić wyniki rekrutacji na internetowej stronie uczelni https://irk.am.szczecin.pl/Default.aspx ponownie logując się do systemu.
Osoby, które zostaną przyjęte na pierwszy rok studiów będą również powiadamiani listownie, na adres korespondencyjny wskazany w trakcie rekrutacji.
Kandydaci w stosunku, do których wydano odmowę przyjęcia na studia decyzją administracyjną komisji rekrutacyjnej mają prawo do wniesienia odwołania do Rektora Politechniki Morskiej w Szczecinie w terminie 14 dni od otrzymania Decyzji, za pośrednictwem komisji rekrutacyjnej (dotyczy obywateli polskich).
Kandydaci w stosunku, do których wydano odmowę przyjęcia na studia decyzją administracyjną Rektora mają prawo do wniesienia do Rektora Politechniki Morskiej w Szczecinie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od otrzymania Decyzji (dotyczy cudzoziemców).
Co to jest morskie świadectwo zdrowia?
Studenci kierunków "pływających" - nawigacja, żegluga śródlądowa, mechatronika oraz mechanika i budowa maszyn będą odbywać praktyki na statkach, do czego konieczne jest posiadanie morskiego świadectwa zdrowia zgodnego z Konwencją STCW 1978 i MLC 2006, które określają warunki zdrowotne, jakie musi spełniać osoba pracująca na morzu. Posiadanie aktualnego morskiego świadectwa zdrowia jest niezbędne, aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkim członkom załogi i zabezpieczyć im odpowiednie warunki pracy. Badania polegają głównie na sprawdzeniu wzroku, słuchu, równowagi, układu nerwowego i ogólnego stanu zdrowia.
Kandydaci mogą ubiegać się o wydanie morskiego świadectwa zdrowia w miejscu swojego zamieszkania i wykonać badania w jednej z uprawnionych przychodni. Lista lekarzy uprawnionych do ich wydawania znajduje się na stronie Urzędu Morskiego w Szczecinie: https://www.ums.gov.pl/dokumenty-marynarzy?id=44
Co należy zrobić, aby otrzymać skierowanie?
Badania lekarskie na morskie świadectwo zdrowia zgodne z Konwencją STCW 1978 i MLC 2006 trwają około 3 dni roboczych. Na czas badań istnieje możliwość odpłatnego zakwaterowania w akademiku PM.
Studenci kierunków "pływających" zobowiązani są także do posiadania książeczki sanitarno-epidemiologicznej. Kandydaci, którzy jej nie mają, będą skierowani na obowiązkowe badania już w trakcie studiów.
Aktualności związane z zagrożeniem epidemicznym:
Praktyka przygotowawcza odbywana w Ośrodku Szkoleniowym Ratownictwa Morskiego Politechniki Morskiej w Szczecinie odbędzie się po zakończeniu rekrutacji oraz zniesieniu ograniczeń dotyczących szkoleń morskich w związku z wystąpieniem stanu epidemii.Zaplanowane szkolenia zostaną przeprowadzone z wykorzystaniem metod, technik i zabezpieczeń zapewniających bezpieczeństwo uczestnikom.
W przypadku braku możliwości przeprowadzenia praktyki przygotowawczej przed rozpoczęciem roku akademickiego Rektor lub osoba upoważniona przez Rektora wyznaczy inny możliwy termin do zrealizowania tej praktyki.
Wszyscy kandydaci przyjęci na studia zostaną powiadomieni o terminie rozpoczęcia praktyki z odpowiednim wyprzedzeniem.
Cudzoziemcy, praktykę tę odbędą w terminie wskazanym przez Rektora lub przez osobę upoważnioną przez Rektora po rozpoczęciu roku akademickiego.
Informacje wynikające z warunków i trybów:
- Praktyka przygotowawcza odbywa się w Ośrodku Szkoleniowym Ratownictwa Morskiego Politechniki Morskiej w Szczecinie (nie dotyczy cudzoziemców) i trwa 2 tygodnie.
- Dziekan wyznacza termin praktyki. Istnieje możliwość zmiany terminu po uprzednim złożeniu podania podczas składania dokumentów rekrutacyjnych.
- Osoby posiadające certyfikaty, które są ważne jeszcze 2 lata w momencie składania dokumentów rekrutacyjnych, mogą ubiegać się o zwolnienie z praktyki przygotowawczej, po uprzednim złożeniu podania podczas składania dokumentów rekrutacyjnych. Do podania trzeba dołączyć ksero certyfikatów.
- Na czas praktyki istnieje możliwość odpłatnego zakwaterowania w akademiku PM .
- Nieobecność na praktyce przygotowawczej bez usprawiedliwienia powoduje skreślenie z listy.
