Kierunek
Oceanotechnika

Typ studiów: studia II stopnia
Język: polski
Czas trwania: 1,5 roku - 3 semestry
Forma: Studia stacjonarne
Tytuł: magister
Terminy rekrutacji: od 26.07.24 r. do 14.02.25 r.

Rekrutacja trwa do 14 lutego 2025 r.
Kryteria formalne
Do przyjęcia na studia 2 stopnia na Politechnice Morskiej w Szczecinie wymagane są ukończone studia 1 stopnia na danym lub pokrewnym kierunku.Warunki, tryby i terminy rekrutacji na Politechnice Morskiej w roku akad. 2025/26 - PDF | ![]() |
Specjalność
- Projektowanie i budowa okrętów
- Projektowanie i budowa jachtów
Opis
Studia magisterskie na kierunku oceanotechnika zapewniają studentom poznanie szerokich podstaw wiedzy z projektowania i budowy różnych jednostek pływających, modelowania matematycznego i optymalizacji w projektowaniu oraz symulacjach właściwości obiektów pływających w środowisku morskim. Pozwalają także opanować zaawansowane metody projektowania od jachtów rekreacyjnych po duże statki towarowe i offshore oraz rozwijają umiejętność krytycznego myślenia.
Dzięki poznanym, profesjonalnym narzędziom komputerowym do modelowania 2D i 3D, studenci mogą tworzyć innowacyjne i optymalne koncepcje jednostek pływających, które są dostosowane do aktualnych potrzeb przemysłu okrętowego oraz mogą brać udział w pracach badawczych i wdrożeniowych.
Studia magisterskie na kierunku oceanotechnika dają przewagę na rynku pracy poprzez możliwość awansu, stabilizacji i wyższych zarobków, jak również zachowania ciągłości w podnoszeniu swoich kwalifikacji czy dalszego rozwoju naukowego.
Od kandydatów wymaga się dyplomu studiów inżynierskich na kierunkach technicznych. Studia trwają tylko 1,5 roku (3 semestry).
Więcej o naszym Wydziale Nawigacyjnym PM >> filmy i zdjęcia
Chcielibyście stać się częścią potęgi polskiego przemysłu jachtowego? Czytajcie więcej w artykule w Aktualnościach
Program studiów na kierunku oceanotechnika
Argumenty
Czego Was nauczymy:
- wykonywania prac projektowo-konstrukcyjnych oraz technologicznych w zakresie budowy statków i obiektów oceanotechnicznych, jachtów, jednostek sportowych,
- opracowania innowacyjnych i optymalnych projektów jednostek pływających,
- organizowania i nadzorowania produkcji w zakładach przemysłu okrętowego i przemysłu budowy jachtów, organizowania i prowadzenia prac remontowych okrętów i obiektów oceanotechnicznych,
- zastosowania profesjonalnego oprogramowania komputerowego do modelowania 3D kadłubów statków i jachtów oraz projektowania ich konstrukcji,
- poznania zaawansowanych metod projektowania jednostek pływających (od statków po jachty) i rozwoju swoich umiejętności krytycznego myślenia,
- realizacji projektów od pomysłu/koncepcji do gotowego produktu,
- projektowania statków bezzałogowych i badawczo-pomiarowych jednostek pływających sterowanych autonomicznie.
Studenci używają na zajęciach takiego samego oprogramowanie komputerowego do projektowania statków i jachtów jak używane w najlepszych światowych biurach projektowych i stoczniach:
- AVEVA (Tribon),
- MaxSurf,
- DelftShip,
- AutoCAD,
- Rhinoceros 3D,
- Ansys Fluent (wersja studencka),
- Inventor.
Praca
- biura projektowo-konstrukcyjne przemysłu okrętowego oraz zakłady przemysłu jachtowego/kompozytowego,
- stocznie produkcyjne, stocznie remontowe oraz zakłady kooperujące z przemysłem okrętowym,
- służby techniczne przedsiębiorstw armatorskich: biura towarzystwa klasyfikacyjne,
- instytucje nadzoru technicznego, porty i terminale,
- placówki naukowo-badawcze przemysłu okrętowego,
- przedsiębiorstwa zajmujące się eksploatacją mórz i oceanów oraz górnictwem morskim,
- administracja morska (np. Urząd Morski).
Rozwój przemysłu stoczniowego w raporcie norweskiego towarzystwa klasyfikacyjne DNV akcentujący wzrost zamówień na statki, szczególnie napędzane paliwami alternatywnymi na portalu gospodarkamorska.pl >> Raport DNV
Nasza absolwentka mgr inż. Justyna Oleksiuk
Ukończyła studia magisterskie (II stopnia) na kierunku oceanotechnika, Wydział Nawigacyjny, Politechnika Morska w Szczecinie. Zatrudniona (2025) jako Surveyor w DNV Poland sp. z o.o.
Ukończenie kierunku oceanotechnika pozwoliło mi na rozpoczęcie kariery zawodowej tydzień po obronie pracy magisterskiej. Inżynierowie z tego typu wykształceniem są obecnie szczególnie poszukiwani przez pracodawców z branży okrętowej. Dzięki studiom znalazłam satysfakcjonującą mnie pracę, w której rozwijam umiejętności zdobyte na wykładach.
Program studiów
Program studiów został opracowany tak, aby zapewnić studentom poznanie szerokich podstaw wiedzy z projektowania i budowy różnych obiektów pływających (statki transportowe, jednostki offshore, jachty, małe okręty wojenne, pływające drony i aparaty podwodne). Zakres wiedzy, umiejętności i kompetencji, jakie uzyskuje student podczas studiów pozwalają na osiągnięcie dużej elastyczności w czasie planowania swojej kariery zawodowej oraz przygotowują do dalszego rozwoju zawodowego i naukowego.
Program studiów został przygotowany przez 7 profesorów oraz doktorów habilitowanych o łącznie 180 letnim oświadczeniu i dorobku naukowym w zakresie teorii okrętu i projektowania jednostek pływających (w tym zakresie jest to prawdopodobnie najlepsza kadra w Polsce). Wszystkie osoby prowadzące zajęcia mają minimum 5 letnie doświadczenie w prowadzeniu zajęć na takich samych lub pokrewnych przedmiotach a także doświadczenie praktyczne – przemysłowe. Około 10% zajęć prowadzonych będzie przez osoby na co dzień pracujące w firmach prywatnych w obszarze związanym z projektowaniem i budową statków.
Wszystkie zajęcia prowadzone będą w Szczecinie w pomieszczeniach Uczelni. W trakcie zajęć wykorzystywane będą m.in. laboratoria komputerowe, laboratoria projektowe oraz symulatory okrętowe, wyposażone w najnowocześniejsze i powszechnie stosowane oprogramowanie komputerowe. Do zajęć wykorzystywane będzie także oprogramowanie, z którym absolwent może się spotkać w przyszłym miejscu pracy w Polsce jak i na świecie. Niektóre zajęcia będą odbywały się w laboratoriach fizycznych, w których studenci poznają technologię budowy małych jednostek pływających np. jachtów wykonanych z laminatów poliestrowo – szklanych.
W trakcie studiów, studenci będą brali udział w programach badawczych realizowanych w Uczelni, związanych z projektowaniem, budową i eksploatacją obiektów pływających.
Oprócz programu studiów w laboratoriach fizycznych, studenci będą mogli rozwijać własne zainteresowania w zakresie projektowania i budowy różnych jednostek pływających. Będą mogli w ramach studenckich kół naukowych brać udział w studenckich zawodach lub regatach np. rowerów wodnych WATERBIKE, prototypowych łodzi z napędem elektrycznym i ogniwami fotowoltaicznymi, dronów pływających i pojazdów podwodnych, itp.
Profil absolwentów
Najważniejsze cechy absolwentów i absolwentek kierunku oceanotechnika:
- Posiadanie wiedzy z zakresu projektowania, budowy i eksploatacji statków, okrętów i obiektów oceanotechnicznych, jachtów żaglowych i motorowych, obiektów podwodnych.
- Znajomość najnowszych systemów komputerowych do projektowania, konstruowania i zarządzania produkcją w przemyśle okrętowym.
- Posługiwanie się językiem obcym z uwzględnieniem języka specjalistycznego i problematyki oceanotechnicznej.
Absolwenci i absolwentki studiów na kierunku oceanotechnika mogą znaleźć zatrudnienie na polskim i światowym rynku pracy w stoczniach produkcyjnych lub remontowych, zakładach przemysłu okrętowego i jachtowego, biurach projektowo-konstrukcyjnych i placówkach naukowo-badawczych przemysłu okrętowego i energetyki, służbach technicznych i administracyjnych związanych z gospodarką morską, w przedsiębiorstwach górnictwa morskiego.
Prognozy dla kierunku
Na potrzebę kształcenia na kierunku oceanotechnika wskazuje szereg dokumentów o charakterze strategicznym, dlatego absolwenci będą poszukiwanymi pracownikami w najbliższych kilkunastu latach. Poniżej wskazano trzy najważniejsze tego rodzaju dokumenty:
- Od stycznia 2017 r. obowiązuje w Polsce ustawa o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych. Jednym z zadań wynikających pośrednio z tej ustawy jest odbudowa szkolnictwa kształcącego kadry dla przemysłu okrętowego.
- W lutym 2017 roku została przyjęta przez polski rząd „Strategia na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju” wskazująca na potrzebę odbudowy przemysłu stoczniowego. Jednym z programów flagowych tej strategii jest Program Batory, który ma służyć odbudowie i umocnieniu przemysłu stoczniowego m.in. przez projektowanie i budowę innowacyjnych jednostek pływających i konstrukcji morskich, w tym jednostek typu offshore.
- Kierunek oceanotechnika jest zgodny z jedną z regionalnych specjalizacji województwa zachodniopomorskiego tj. działalnością morską w tym techniką morską ujętą w „Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2011-2020”.

Kandydaci na studia składają w wyznaczonym terminie:
(pliki do pobrania poniżej)- Podanie o przyjęcie na studia.
- Ankietę osobową lub podpisany wydruk formularza z rejestracji online.
- Poświadczoną przez Uczelnię kopię dyplomu ukończenia studiów (w przypadku uzyskania dyplomu ukończenia studiów za granicą, musi on uprawniać kandydata/kę do kontynuowania kształcenia na studiach II stopnia w kraju, w którym dyplom został wydany. Kandydaci zobowiązani są złożyć oryginał dyplomu opatrzony apostille lub zalegalizowany przez konsula Rzeczypospolitej Polskiej).*
- Poświadczoną przez Uczelnię kopię suplementu.
- Dwie fotografie o wymiarach 3,5 cm x 4,5 cm. Fotografie powinny być jednakowe, aktualne, wyraźne, przedstawiające osobę od wierzchołka głowy do górnej części barków, bez nakrycia głowy, bez okularów z ciemnymi szkłami, równomiernie oświetlona twarz. Zobacz przykłady. Fotografię należy również przesłać w formie elektronicznej jako załącznik(co najmniej 540x420 pikseli, 300 dpi) podczas rejestracji na stronie internetowej Uczelni w zakładce – Rekrutacja >> Rejestracja online. Jeżeli wystąpi problem z dodaniem zdjęcia, zamieści je komisja rekrutacyjna po dostarczeniu papierowej wersji wszystkich dokumentów.
- Klauzulę informacyjną RODO.
- Potwierdzenie wniesienia opłaty rekrutacyjnej w wysokości 85 zł (zobacz - zakładka Opłaty).
- Dowód osobisty do wglądu (przy osobistym dostarczeniu papierowej wersji dokumentów lub w przypadku wysłania dokumentów pocztą/ kurierem - po przyjęciu na studia).
- (Opcjonalnie) Anonimową ankietę dla kandydatów na studia na Politechnice Morskiej w Szczecinie (do celów statystycznych).

Kandydaci dokonują rejestracji poprzez stronę internetową Uczelni w zakładce – Rekrutacja >> Rejestracja online.
Cudzoziemcy aplikujący na Uczelnię proszeni są o wpisywanie danych z paszportów! Kandydaci z obywatelstwem polskim, posiadający dowód osobisty, proszeni są o wpisywanie danych z dowodu! Imiona w formularzach powinny być wpisane zgodnie z dokumentem tożsamości.
Uwaga! dokumenty należy dostarczyć również w wersji papierowej, rekrutacja elektroniczna nie zwalnia z tego obowiązku!
Kandydaci, którzy uzyskają status "zakwalifikowanych do przyjęcia na studia" zobowiązani są do złożenia kompletu papierowych dokumentów najpóźniej do godz. 14:00 ostatniego dnia rekrutacji.
Kandydaci mogą dostarczyć dokumenty rekrutacyjne:
- osobiście do Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej - ul. Wały Chrobrego 1-2, pok. 127, 130 (pon. - pt. w godz. 9 - 14) lub
- za pośrednictwem operatora pocztowego lub
- za pośrednictwem firmy kurierskiej
na adres:
Politechnika Morska w Szczecinie
REKRUTACJA
ul. Wały Chrobrego 1-2
70-500 Szczecin
Pliki do pobrania
Podanie o przyjęcie na studia na Politechnice Morskiej - PDF | ![]() |
Ankieta osobowa - PDF | ![]() |
ANKIETA ANONIMOWA dla kandydata/ki na studia na Politechnice Morskiej w Szczecinie - PDF | ![]() |
Klauzula informacyjna RODO PM 2025 - PDF | ![]() |
Opłata rekrutacyjna: 85 zł
Wpłaty można dokonać w kasie Uczelni lub na konto bankowe Politechniki Morskiej w Szczecinie:Bank Pekao S.A. 91 1240 3927 1111 0011 0575 2658
IBAN PL 91 1240 3927 1111 0011 0575 2658
SWIFT: PKOPPLPW
Opłaty za studia:
- obywatele polscy – 0 zł
- cudzoziemcy spoza Unii Europejskiej na zasadach odpłatności - 13 000 zł/rok
- cudzoziemcy wymienieni w art. 324 ust. 2 Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Unia Europejska, Karta Polaka, Karta Stałego Pobytu, decyzja Konsula RP o polskim pochodzeniu, uchodźcy, Karta Pobytu Czasowego – łączenie rodzin, posiadacze certyfikatu PKPZJPjO na poziomie min. C1, małżonek, dziecko lub rodzic obywatela RP mieszkający w Polsce) – 0zł.
Kandydaci mogą brać udział w kilku postępowaniach rekrutacyjnych, każdorazowo wnosząc opłatę rekrutacyjną. Opłata rekrutacyjna za rejestrację na jeden wybrany kierunek, poziom i formę studiów wynosi 85 zł. W przypadku niepowodzenia w rekrutacji na kierunek główny, kandydaci będą automatycznie przekierowani na rekrutację na kierunek alternatywny.
Kasa czynna: od poniedziałku do piątku w godz.: 10:00 – 14:00.
Wydział Nawigacyjny
Politechnika Morska w Szczecinie
70-500 Szczecin
e-mail: dn@pm.szczecin.pl

Uczelniana Komisja Rekrutacyjna
pok. 131a, I piętro
e-mail: dn@pm.szczecin.pl
tel. +48 91 48 09 735
tel. kom. +48 663 370 144
Dziekanat:
tel.: +48 91 48 09 354,
+48 91 48 09 355,
+48 91 48 09 358,
+48 91 48 09 515,
+48 91 48 09 578.
Kandydaci, którzy uzyskają status "zakwalifikowanych do przyjęcia na studia" zobowiązani są do złożenia kompletu papierowych dokumentów do ostatniego dnia rekrutacji do godz. 12:00.
Dotyczy obywateli polskich - kandydaci w stosunku, do których wydano odmowę przyjęcia na studia decyzją administracyjną Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej mają prawo do wniesienia odwołania do Rektora Politechniki Morskiej w Szczecinie w terminie 14 dni od otrzymania decyzji, za pośrednictwem Komisji.
Dotyczy cudzoziemców - kandydaci w stosunku, do których wydano odmowę przyjęcia na studia decyzją administracyjną Rektora mają prawo do wniesienia do Rektora Politechniki Morskiej w Szczecinie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od otrzymania decyzji.